مزایای ویپ
VOIP مقرون به صرفه ترین شیوه ارتباطی
هزینه سیستم تلفنی ویپ به شرط اتصال به اینترنت به صورت کاملا رایگان یا با نرخ مکالمه بسیار مقرون به صرفهتری در مقایسه با دیگر روشهای ارتباطی محاسبه میشود. سرویسهای ویپ این امکان را در اختیار شما قرار میدهد تا از تمامی تلفن های متصل شده به اینترنت خود استفاده کنید و از مکالمات نامحدود آنها که با قیمت بسیار مقرون به صرفهتری در مقایسه با شارژ دقیقهای شرکتهای تلفنی عرضه میشوند استفاده کنید. این ارائهدهندگان خدمات، بستههای متعددی برای کاربران خود ارائه میدهند که شما می توانید هر کدام از آنها را متناسب با نیازهای تجاری، اندازه شرکت و بودجه خود تهیه و استفاده کنید. همانطور که بسیاری از مشاغل و کسبوکارها با استفاده از سیستم تلفنی VoIP توانستهاند هزینه قبض تلفن خود را تا ۶۰ درصد کاهش دهند.
سخت افزار و نرم افزار ارزان قیمت
در صورتی که میخواهید از سیستم تلفنی ویپ یا voice over ip استفاده کنید اما نگران این هستید که تهیه سخت افزار و نرمافزارهای آن هزینه زیادی داشته باشد، نگران نباشید. نصب و راه اندازی اکثریت قریب به اتفاق سیستم های تلفنی ویپ به هزینه بسیار کمی احتیاج دارند و بسیاری از آنها از قابلیت کار با تجهیزات موجود برخوردار هستند.
کسبوکارهای کوچک برای درونسازی و برون سازی بهتر ارتباطات خود می توانند از سیستم VOIP استفاده کنند.
زمانی که بحث از سخت افزارهای مورد نیاز برای نصب سیستم تلفنی ویپ به میان میآید، شرکتهایی که قصد استفاده از این سیستم، از طریق کامپیوتر را دارند باید وسایلی همچون یک کارت صدای فعال ( که معمولا از قبل بر روی سیستمها نصب می شود.)، هدست یا میکروفون و بلندگو را تهیه کنند.
دیگر افراد و شرکتها نیز برای استفاده از این سیستم باید تلفن VOIP را تهیه و استفاده کنند. این تلفنها نیز به صورت معمول از قیمت مقرون به صرفه ای برخوردار هستند.
سرویس ویپ همزمان از چندین تماس پشتیبانی میکند.
به صورت معمول یک خط تلفن عادی این امکان را در اختیار شما قرار میدهد تا هر بار با یک نفر تماس بگیرید و صحبت کنید. این در حالی است که سیستم تلفنی VoIP این امکان را در اختیار شما قرار میدهد تا به صورت همزمان تماسهای متعددی از جمله تماسهای گروهی و کنفرانسی برقرار کنید. این امر می تواند نقش مهمی در بهبود کسب وکار و مشاغل متعدد داشته باشد و باعث آسانتر شدن همکاری مدیران، کارمندان و کارکنان یک شرکت با یکدیگر شود.
علاوه بر این بدین شیوه اتصال مشتری با بخش پشتیبانی شرکت خیلی سریع تر انجام میشود و نگرانی، مشکلات و سوالات آنها خیلی سریعتر رفع میشود. در نتیجه در ذهن مشتری یک تجربه موفق از ارتباط با شرکت شما شکل میگیرد و روابط تجاری شما با مشتریان تقویت میشود.
برخورداری از سیستم پاسخگویی خودکار IVR یا منشی دیجیتالی
از دیگر امکانات و ویژگیهای سیستم تلفنی ویپ میتوان به برخورداری آن از سیستم پاسخگویی خودکار IVR اشاره کرد. سیستم IVR اولین چیزی است که مشتریان یک کسب وکار با آن مواجهه میشوند. به عنوان مثال زمانی که شما با یک شرکت تماس میگیرید و برای متصل شدن به بخش پشتیبانی، به شما توصیه میشود که از منوی تلفن خود گزینه ۱ یا ۲ را انتخاب کنید، شما در حال استفاده از یک سیستم پاسخگوی خودکار هستید.
سیستم VOIP میتواند تماسگیرنده را به بخش یا به سمت یک شخص مناسب هدایت کند تا بتواند اطلاعات مورد نظر خود را کسب کند. در زمانهای خارج از ساعات کاری نیز میتواند تماسگیرنده را به یک پست صوتی هدایت کند.
استفاده از فضای ابری برنامههای موبایل و دسکتاپ
فناوری Hosted PBX که از سرویس برنامه های موبایل و دسکتاپ بر روی بستر COULD یا فضای ابری برنامه ها و اپلیکیشنها قابل دسترس است، یکی از برترین و نوینترین امکانات ارائه شده در سیستم تلفنی VoIP محسوب میشود.
با استفاده از این اپلیکیشنها و پنلهای وب این امکان در اختیار نیروهای یک سازمان قرار میگیرد تا بتوانند به صورت دورکاری تمامی کارها و وظایف خود را انجام دهند. علاوه بر آن با مشتریان و همکاران خود در هر نقطه از دنیا در ارتباط باشند.
قابلیت ضبط مکالمات در سیستم VOIP
ضبط مکالمات تلفنی میتواند نقش مهمی در تسریع روند آموزش و یادگیری کارمندان و کارکنان یک شرکت و مدیریت بهتر آنها داشته باشد. در هنگام انتخاب سیستم تلفنی ویپ بهتر است یک سیستم را انتخاب کنید که علاوه بر امکان ضبط صدا، فضای کافی برای ذخیره دادهها را داشته باشد. این امر به شما کمک میکند تا در صورت نیاز بتوانید از مکالمات ضبط شده خود برای بررسی یا آموزش کارمندان و کارکنان استفاده کنید.
کیفیت HD تماس
به صورت قطع میتوان گفت هیچ مسئلهای بدتر از این نیست که از تماس گیرندگان بخواهید صحبت خود را مجددا تکرار کنند. استفاده از فناوری ویپ باعث افزایش کیفیت صدا در حین تماس میشود. در واقع میتوان گفت فناوری VoIP میتواند کیفیت تماسهای تلفنی را در برابر یک تماس تلفنی استاندارد تا دو برابر واضح تر و مشخص تر کند.
علاوه بر این در هنگام استفاده از این سیستم، می توان کیفیت صدای تماسگیرنده را به وسیله هدست و تلفنهای ویپ که از قابلیت حذف صدا برخوردار هستند، افزایش داد.
توجه داشته باشید که این کیفیت صدا حتی در هنگام برقراری تماس های از راه دور نیز وجود دارد.
سیستم تلفنی ویپ از سیمکشی مجزا بینیاز است.
تکنولوژی و فناوری ویپ برای برقراری ارتباطات تلفنی از بستر شبکه استفاده میکند. به همین دلیل به هزینههای مرتبط با کابل کشی (که در هنگام نصب تلفنهای مبتنی بر خطوط سیم انجام می شود) نیازی ندارد. علاوه بر این کاربر میتواند سیستم تلفنی خود را در محلهای مختلف جابه جا کند بدون اینکه نیازی به سیم کشی در مکان جدید داشته باشد.
نحوه کار سیستم تلفنی VOIP یا Voice over Internet Protocol
مراحل و نحوه کار سیستم ارائه دهنده خدمات تلفنی VoIP را میتوان به صورت زیر در ۴ مرحله بیان کرد:
از طریق اینترنت پروتکلهای صوتی به صورت کامل بررسی میشوند و در هر مکانی که اینترنت پهن باند داشته باشد، میتوان از سرویس خدمات تلفنی ویپ استفاده کرد.
راه اندازی و نصب آسان سیستم ویپ
یکی از دغدغه های اصلی کاربران هنگام استفاده از سیستم سانترال آنالوگ، نصب و راه اندازی این سیستم ها می باشد.
ویپ این مشکل را به سادگی حل نموده است زیرا در هنگام استفاده از آن می توانید به راحتی از طریق یک مرورگر مرتبط با شبکه از هر جایی تمامی تنظیمات دستگاه مرکز تلفن تحت شبکه را انجام دهید در حالی که در سیستم سانترال قدیمی حتما باید نرم افزار های خاص هر سیستم را نصب نموده یا اینکه از کد های مختلف و همچنین تلفن های قابل برنامه ریزی استفاده نمود.
منظور ما از سیستم سانترال مخابراتی یا سیستم سانترال قدیمی همان سانترال های آنالوگ هست که ارتباطات داخلی ها فقط بر روی کابل های مخابراتی امکان پذیر است. به عنوان مثال می توان سانترال ۸۲۴ پاناسونیک و سانترال های پرظرفیت سری TDA را جزو سانترال های آنالوگ دانست.
کاهش هزینه ها
مهم ترین مزیت ویپ را می توان کاهش هزینه های این سیستم دانست. در سیستم ویپ دیگر از کابل کشی های قدیمی سیستم سانترال آنالوگ خبری نیست و همین امر می تواند باعث صرفه جویی های بسیار زیاد کاربران در این زمینه شود.
علاوه بر این برقراری ارتباط در بستر شبکه می تواند باعث کاهش چشمگیر هزینه های تلفن افراد و سازمان ها شود.
توانایی ارتقا امکانات و توسعه پذیری
سیستم های ویپ در صورت نیاز انعطاف پذیری بالایی برای برقرای ارتباطات مختلف دارند.در برخی از موارد مشاهده شده است که سازمان نیاز دارد تا از خطوط شهری بیشتر یا افزایش تعداد کاربران استفاده نماید.
در سیستم ویپ برای این کار راه حل مناسبی به نام Gateway در نظر گرفته شده است.
در واقع شما اگر از این سیستم استفاده نمایید می توانید به راحتی با اضافه نمودن Gateway خطوط آنالوگ شهری را به سیستم ویپ خود ارتباط دهید و همچنین از طریق همین تجهیزات می توانید تلفن های رومیزی و بیسیم آنالوگ را راه اندازی نمایید.
نکته مهم تر در استفاده از این Gateway این است که سیستم ویپ هیچ گونه محدودیتی برای برند و تعداد Gateway قابل استفاده ندارد.
قیمت تمام شده پایین تر در سیستم ویپ
شاید برای شما جالب باشد که بدانید استفاده از سیستم ویپ در واقع برای شما ارزان تر حساب می شود.
این موضوع به این دلیل است که ویپ امکانات مختلفی مانند صندوق صوتی، پاسخگویی خودکار، گزارشگیری و … را در اختیار کاربران قرار می دهد در حالی که برای استفاده از این امکانات در سیستم سانترال آنالوگ لازم است تا از امکانات سخت افزاری مختلفی بهره ببریم.
استفاده از تلفن های IP بسیار ساده می باشد
یکی دیگر از دلایل برتری ویپ به سیستم سانترال آنالوگ استفاده از تلفن های IP برای برقراری ارتباطات مختلف می باشد.
برای برقراری ارتباط از طریق ویپ لازم است تا از تلفن های IP که براساس استاندارد سیپ عمل می کنند استفاده نمود.
این تلفن ها دارای رابط کاربری بسیار ساده هستند و استفاده از آن ها برای برقراری ارتباطات مختلف کار پیچیده ای نمی باشد.
امکان جذابی به نام soft phone
یکی دیگر از امکانات جذابی که در سیستم ویپ وجود دارد و باعث برتری آن نسبت به سیستم سانترال قدیمی شده است را می توان امکانی به نام soft phone دانست.
soft phone همان طور که از نام آن پیداست یک تلفن نرم افزاری است که بر روی رایانه شخصی افراد در سازمان ها و شرکت های مختلف نصب می شود و امکانات یک تلفن سخت افزاری را برای آن ها فراهم می نماید.
با استفاده از این تلفن نرم افزاری می توان به راحتی با خطوط مختلف داخلی و یا شهری ارتباطات مختلف برقرار نمود.
کیفیت بالاتر در برقراری ارتباطات
یکی از مهم ترین عواملی که در جوامع امروزی باعث اهمیت نقش ویژه ی سیستم ویپ شده است، بالا بردن کیفیت ارتباطات می باشد.
به دلیل اینکه این سیستم از بستر شبکه برای برقراری ارتباط استفاده می کند و بستر شبکه نیز به راحتی و با کیفیت بالا داده های مختلف را منتقل می نماید می توان به راحتی به کیفیت بالای این سیستم پی برد.
در ویپ محدودیتی در انتخاب برند ندارید
یکی از مهم ترین مزایای استفاده از سیستم ویپ را می توان به عدم محدودیت در به کارگیری امکانات مختلف برای نصب، راه اندازی و استفاده از این سیستم ها دانست.
در سیستم سانترال قدیمی بهتر است از وسایلی استفاده شود که با برند دستگاه سانترال یکسان باشند اما سیستم ویپ هیچ محدودیتی برای انتخاب برند تلفن همراه، سیستم های رایانه ای و … که قرار است به دستگاه متصل شوند، ندارد و به راحتی می توان از برند های مختلف در این سیستم استفاده نمود.
به عنوان مثال می توان تمامی تلفن های تحت شبکه ای که از پروتکل سیپ پشتیبانی کنند می توان استفاده کردو